Un aspect absolut necesar în practica astrologiei este dezvoltarea capacității de a descrie fidel constituția și temperamentul unei persoane. Pentru aceasta, tratatele astrologice indiene au adaptat tradiția ayurvedică deja existentă, generînd un sistem foarte eficace de evaluare constituțională. 

La fel ca medicina grecească, medicina indiană Āyurveda clasifică substanțele corporale în 5 elemente: pământul, apa, focul, aerul și eterul. Potrivit filozofiei indiene, aceste elemente se combină în diverse proporții și definesc tot ce există în Manifestare. Excesele în combinația acestor elemente în corpul omenesc dau naștere celor trei substanțe constitutive sau umori (skr: doșas) care, în starea lor de dezechilibru pronunțat, devin ‘factori ai decăderii‘. Aceste 3 umori sunt oarecum asemănătoare cu cele celor 4 temperamente conceptualizate în medicina grecească (sangvin, flegmatic, coleric, melancolic), iar denumirea lor este vata, pitta și kapha

Vata este definită ca o combinație de aer și eter (literalmente, înseamnă ‘vântul vieții’). Pitta este o combinație de foc și apă (bila) și literalmente înseamnă ‘cel care coace lucrurile’). Kapha de apă și pământ (flegma), literalmente ‘ceea ce ține lucrurile împreună’). 

Vata este principiul mișcării și schimbării. Pitta este principiul luminii și căldurii. Kapha este principiul substanțializăriii și prezervării. 

La vata predomină intelectul. La pitta predomină dinamismul. La kapha predomină sentimentul. 

Echilibrată, vata este caracterizată prin ușurință, subtilitate, entuziasm, adaptabilitate, rafinament, putere de expresie, excelente abilități relaționale, creativitate.

În echilibru, pitta este caracterizată prin dinamism, efervescență, inițiativă, putere de decizie, putere de penetrare, abilități strategice, claritate, curaj, căldură.

Echilibrată, kapha este caracterizată prin stabilitate, greutate, conștiinciozitate, afectivitate, constanță, relaxare, loialitate. 

Tendința lui vata este către neregularitate, a lui pitta către exces, a lui kapha către inerție. 

În dezechilibru, vata este caracterizată prin lipsa de motivație instabilitate, inconsistență, nervozitate, confuzie, memorie proastă, rigiditate, frică, anxietate; pitta este caracterizată prin mânie, iar kapha este caracterizată prin inerție, depresie, opacitate, obstrucție. 

Tinerețea corespunde lui kapha. Maturitatea lui pitta. Bătrânețea lui vata

Cele 3 doșas guvernează viața fiecărui lucru, animat. Fiecare individ posedă o combinație unică a celor trei doșa, iar aceasta combinație este identificabilă prin metodele astrologiei indiene. Predispozițiile către îmbolnăvire, către diverse stări emoționale și reacții pot fi identificate ca urmare a studiului astrologic al constituției individuale de tip doșa. 

Scopul fundamental în Ayurveda este echilibrarea umorilor și a calităților esențiale. Ca o consecință, în astrologia ayurvedică, horoscopul este considerat atât o indicație a constituției fundamentale a individului (adică a combinației sale unice de doșas), a factorilor care influențează această constituție și care pot afecta echilibrul persoanei, precum și a modalităților corecte de echilibrare și tratare a eventualelor dezechilibre. 

Corelația planetelor și zodiilor cu cele 3 doșas este foarte complexă și poate fi înțeleasă pe mai multe niveluri.

Astfel, în Bṛhatparāśarahorāśāstra 5 -51/2 se afirmă:

Zodiile de foc sunt pitta, zodiile de apă sunt kapha, zodiile de pământ sunt vata și zodiile de aer sunt mixte (miśrā). 

Aceasta poate suna ca o contradicție flagrantă. Putem accepta faptul că zodiile de foc sunt pitta pentru că, la pitta, focul este dominant. Putem accepta și că zodiile de apă sunt kapha pe baza faptului că doșa kapha are apa ca element dominant. Dar de ce zodiile de pământ sunt considerate vata și cele de aer ‘mixte’, din moment ce vata este predominant aer? 

Ei bine, aceasta inversiune este strâns legată de calitățile esențiale ale elementelor. Calitățile esențiale ale ‘pământului’ sunt rece și uscat. Recele asigură substanțializarea, soliditatea, iar uscăciunea asigură separarea și forma. Pentru ca vata dezchilibrată este rece și uscată, pământul este elementul care, prin lipsa sa de adaptabilitate, rezonează cel mai bine cu vata doșa

Aerul are calitățile umed și cald, dar tot el poate fi uscat sau rece. Aerul poate îngloba cu ușurință toate cele 4 calități esențiale. El face legătura între calități și le ‘amestecă’, ca urmare este, el însuși, ‘amestecat’ (miśrā). Când este în echilibru, vata doșa este asemenea aerului, când este în dezechilibru, este asemenea pământului. 

Ca o subclasificare, zodiile de pământ se diferențiază în funcție de modurile vibratorii asociate. Astfel, Capricornul, fiind ‘mobil’, poate fi asociat cu pitta doșa. Taurul, fiind ‘fix’, poate fi asociat cu kapha, iar Fecioara, fiind ‘dublă’, poate fi asociată cu vata doșa

La modul esențial, vata este guvernată de Mercur, pitta de Soare și kapha de Luna. În viziunea mea, din perspectivă ayurvedică planetele pot fi caracterizate după cum urmează: 

Soarele – pitta

Luna – kapha sau vata (în funcție de faza în care se află)

Mercur – vata sau tri-doșa (dacă este luată în combinație sau izolat)

Venus – kapha (Sārāvalī o consideră vata – kapha)

Marte – pitta

Jupiter – kapha

Saturn – vata

Rahu- vata

Ketu – pitta

Uranus – vata-pitta

Neptun – kapha-vata

Pluto – pitta-kapha

Metoda de evaluare a tipului constituțional ayurvedic va fi prezentată mai târziu.