Profesorul și psihologul canadian Jordan B. Peterson este considerat actualmente unul dintre cei importanți formatori de opinie din lumea occidentală. Cartea sa 12 Rules for Life: An Antidote for Chaos, tradusă și în românește (12 Reguli pentru Viață: Un antidot pentru haos), a stat săptămâni la rând în topul celor mai cumpărate cărți din lume.

Îmi place să urmăresc online cursuri ținute de profesori interesanți de la cele mai prestigioase universități ale lumii și obișnuiam să-l ascult din când în când pe Peterson chiar înainte ca el să fi ajuns celebru, urmărindu-i pe atunci micuțul său canal Youtube pe care posta diferite înregistrări de la cursurile sale de psihologie socială de la Universitatea din Toronto.

Peterson a ajuns în atenția generală a publicului din Canada și SUA în momentul când s-a revoltat public împotriva actului de introducere, de către Guvernul Canadei, a unui amendament (Bill C-16) la Codul Canadian al Drepturilor Omului prin care se interzice discriminarea în baza ‘identității și expresiei de gen’, ceea ce pentru Peterson a echivalat cu o ‘constrângere prin lege a libertății de exprimare verbală’.

Dar momentul în care, în opinia mea, popularitatea lui Peterson a început să se crească exponențial fost interviul cu Cathy Newman, jurnalista feministă a postului TV Channel 4 din UK. Calm, ferm și focusat, emanând siguranță și competență, evitând capcanele, rectificând mereu interpretările eronate și răuvoitoare și reversând atacurile către sursa lor printr-un fel de ‘aikido verbal’, Peterson a servit o adevărată lecție publică malițioasei Cathy și a sancționat astfel jurnalismul partizan și neprofesional al acesteia. Dar a fost mai mult de atât! Cred că acea ‘înfruntare’ – pe care am prins-o chiar în direct din întâmplare și care m-a țintuit în fața televizorului timp de o jumătate de oră – a dat multora sentimentul manifestării a ceva arhetipal: a fost duelul dintre ‘Masculinul’ centrat, ordonat, și controlat și fațeta frustrată și (potențial) revanșardă a ‘Femininului’, a fost meciul ‘Patriarhului’ cu ‘Feminista’. Jordan Peterson a funcționat, în acel moment, ca un adevărat ‘antidot pentru Haos’, întrupând astfel modelul descris în propria sa carte.

După acel moment, Peterson a ajuns, în scurt timp, una dintre cele mai mari ‘vedete’ intelectuale ale Lumii și a devenit o ‘voce’ pentru o mulțime de oameni (în general bărbați) care nu-și găsesc singuri propria voce. În ceea ce mă privește, atunci când o persoană capătă o asemenea popularitate pentru că repetă lucruri spuse mai bine și mai nuanțat de alții doar pentru că are un ‘stil’ mai atrăgător, încep să mă plictisesc, iar hipnoza colectivă pe care acea persoană o exercită asupra altora mă face să casc. Totuși, având în vedere popularitatea sa, m-am gândit că Jordan ar fi un bun subiect pentru o scurtă analiză astrologică.

Jordan B. Peterson, 12 iunie 1962. 2.49 am, Edmonton, Alberta (Canada). Horoscopul natal al semnelor.

Și voi începe cu ceea ce m-a frapat la câteva secunde de la vizualizarea horoscopului său, și anume amprentele astrologice pentru:

a)ceea ce constituie cel mai important principiu pe care-l folosește și îl argumentează (cel al necesității organizării și structurării ierarhice la nivel social) și

b)pentru una dintre metaforele sale favorite prin care argumentează principiul de mai sus.

Din perspectivă astrologică, metaforele pe care le alegem pentru a explica lucrurile importante pentru noi nu sunt întâmplătoare. Probabil că favorita lui Peterson – sau cea care s-a întipărit cel mai tare atât în mințile adepților, cât și ale criticilor săi (și cea la care se face referire și în cartea sa și în interviul de mai sus) – este cea a ‘homarului’ (‘the lobster’). Jordan explică importanța ierarhiilor umane făcând apel la organizarea homarilor în ierarhii și la continuitatea – pe linie evolutivă – a acestui mod de organizare, până la nivelul vieții umane.

Semnul zodiacal care guvernează structurarea ierarhică a lumii materiale este Capricornul, ‘pământul cardinal’ în care se află Medium Coeli / Mijlocul Cerului – cel mai elevat punct la care o planetă poate ajunge în horoscopul lui Peterson. Pe de altă parte, înțelegem de ce metafora homarului nu i-a ‘venit’ întâmplător lui Peterson: Imum Coeli (‘Cerul Inferior’) din Rac exprimă, simbolic mare parte din ideile sale despre origine. Homarul e un crustaceu, iar zodia Racului nu este altceva decât ‘Zodia Crustaceelor’ (‘apa mobilă, cardinală’).

Această structurare ierarhică a vieții sociale, transmisă de-a lungul a milioane de ani de continuitate evolutivă și având – pentru Jordan – ca punct de referință acest crustaceu este perfect reflectată de axa verticală Rac (‘homarul’ – purtătorul unei ‘amprente’ a originii / moștenirii noastre ancestrale comune) Capricorn (procesul ierarhizării) marcat de Meridianul locului. La intersecția superioară a planului meridianului cu ecliptica (deci la Mijlocul Cerului), Soarele – simbolul pentru dominație și strălucire – ajunge la cea mai elevată poziție a sa, iar ‘ierahizantul’ semn al Capricornului aflat acolo ne indică, simbolic, tocmai orientarea fundamentală a conștiinței lui Peterson, modul în care el își găsește locul și rostul în lume.

Neîntâmplător, această opoziție este semnificativă și pentru alte teme abordate în cartea sa, în interviurile și conferințele sale, ca de exemplu cele legate de diferențele dintre bărbați și femei, de rolurile tradiționale etc. Saturn și Luna guvernează Capricornul și, respectiv, Racul. Peterson respinge – pe bună dreptate – ideea că această structură este una fundamental opresivă, menită de a înnăbuși, controla, tiraniza și constrânge femeile. De ce spun ‘pe bună dreptate’? Deși Saturn este un simbol pentru ideea de ‘Patriarh’ și ‘Patriarhat’ (prin opoziție cu Luna care este un simbol pentru Mamă și ‘Matriarhat’) și este responsabil pentru structurarea socială, Saturn este mai degrabă ‘feminin’ decât ‘masculin’ (iar semnul Capricornului este un semn ‘feminin’). În fapt astrologia indiană îl consideră ‘eunuc’, deci oarecum neutru. Cele două forțe – ‘patriarhală’ și ‘matriarhală’ ce generează ‘matricea’ vieții noastre individuale și sociale realizează o funcție mai degrabă ‘feminină’ decât masculină! Adevărata intervenție a ‘masculinului’ se petrece abia în semnele care urmează Racului și Capricornului și anume pe Axa Leu-Vărsător; aici masculinul (Soarele și Saturn în aspectul său ‘pozitiv’, diurn) începe să dezvolte și să mențină aceste structuri stabile.

La Peterson, Capricornul ocupă casa a 9-a în toate cele 3 sisteme (casă-semn, case egale, locașuri mundane), ca urmare filozofia sa, convingerile sale de viață sunt strâns legate de conceptul de ierarhie. Capricornul este, prin excelență, semnul ‘cățărării’ în ierarhia lumească și al poziționării pe treapta ierahică care corespunde nivelului propriu de competență și realizare socială. Semnificația axei Capricorn-Rac se reflectă în multe dintre ideile promovate de Peterson.

Jordan Peterson, Harta locașurilor terestre

Expresii din cartea sa ca de exemplu:

Îndreaptă-te de spate !

sau

Curăță-ți mai întâi propria-ți casă! –

au devenit adevărate sloganuri pentru ceea ce mulți dintre adepții săi consideră a fi o adevărată revoluție globală. ‘A sta în picioare cu spatele drept și cu umerii trași’ (în linii mari Capricornul, aici axa verticală FC-MC din Rac-Capricorn, dar și filozofia jupiteriană a afirmării de sine (Jupiter în aspect cu Soarele)) și a face curățenie la tine-acasă (Venus – guvernatorul casei a 6 (‘curățenia’) și a Ascendentului (Peterson) în Rac în a 4-a casă mundană) arată simbolic felul în care horoscopul lui Peterson se reflectă în filozofia sa de viață. Toate regulile sale de viață pot fi corelate cu ușurință cu horoscopul său.

Evident, dacă ești un fan Peterson și ai uitat absolut tot ce ai învățat la toate trainingurile, seminariile, cursurile de dezvoltare personală sau ședințele de terapie la care ai participat, dacă ai cumpărat degeaba toate cărțile de self-help și atitudine pozitivă ce le ai în bibliotecă, dacă te-ai minunat în zadar citind învățăturile filozofilor sau pildele lui Iisus despre ‘pai’ și ‘bârnă’, Peterson vine și-ți face un rezumat în doar două (sau hai să zicem 12!) propoziții destul de banale și te simți ‘atins’ și ai senzația că ai învățat ceva cu totul nou și nemaiauzit…

Peterson vine cu reguli de viață de gen saturnian / capricornian îmbrăcate în principii jupiteriene de ghidare a propriei vieți; Saturn și Jupiter sunt dominante în psihismul său. Prima sa carte Maps of Meaning: The Architecture of Belief nu putea să exprime mai bine chiar esența acestei combinații Jupiter-Saturn care domină psihismul lui Peterson și horoscopul său. Avem deci titlul: Hărți (Saturn, sau poate Saturn – Mercur) de semnificație (Jupiter): Arhitectura (Saturn) credinței (Jupiter). (Reamintesc că până și titlurile operelor majore ale oricărui scriitor reflectă – de regulă – temele esențiale ale horoscopului său).

Hotărât lucru, el nu spune nimic nou. El face un amalgam din idei luate de la Nietzsche, Jung, Dostoievski (amestecate din când în când cu câte o povestire din Gulag preluată de la Solzhenitsyn sau cu binecunoscuta experiență a unuia dintre supraviețuitorii Holocaustului, psihiatrul Viktor Frankl) pe care le repetă de o mulțime de ori punând ‘accentele’ potrivite, dar are o originalitate aparte în felul în care asamblează toate aceste idei mai mult sau mai puțin disparate (Mercur retrograd cuadrat de Jupiter, Uranus pe Anti-Nonazecimal. Poziția uraniană din horoscopul său explică de ce activitatea lui Jordan este percepută de unii ca parte a unui salt global la nivel de conștiință). Evident, Peterson iubește mitologia și arhetipurile (Venus în Rac pe IC, Jupiter în Pești) și își extrage mare parte a ideilor sale din psihologia jungiană.

Argumentul pentru ierarhie vine din focusarea lui Peterson pe nivelul saturnian / capricornian al vieții (MC în Capricorn, Nodul Lunar Sud conjunct cu Saturn în Vărsător). El înțelege istoria umanității (și cea a evoluției și dezvoltării vieții) ca pe una a cățărării continue într-o ierarhie a valorii și competenței și asta în pofida faptului că atât Vărsătorul, cât și (mai ales!) ‘fuzionalul’ semn al Peștilor tind și (speră) să treacă ‘dincolo’ de rigidele ierarhizări capricorniene (chiar și de cele bazate pe competența utilitariană despre care Jordan afirmă că este inerentă ierarhiilor umane). Mai că ai putea crede că Jordan militează pentru ideea unei evoluții a conștiinței către un scop transcendental pe scara unei ierahii spirituale, dar – în stil tauriano-capricornian – el uită adesea de semnificația transcendentală și întoarce totul către lumescul structurilor ierarhice (Saturnul său este retrograd în Vărsător conjunct cu Nodul Sud – un fel de ‘Fuck you, Identitate Colectivă!’ axat pe individualizare, pe fragmentare și pe accentuarea tendințelor ierarhizante ale semnului precedent, Capricornul). Când e să aplice scepticismul saturnian pentru a pune sub semnul îndoielii legitimitatea îngrijorărilor colective și consensul științific legate de pericolul încălzirii globale, Peterson o face ca un politician abil (și nu aș fi prea surprins să-l văd, la un moment dat, candidînd pentru conservatorii canadieni…).

Pentru Jordan este un fapt regretabil că uneori ierarhiile ajung corupte și contaminate de dorința de putere și de lăcomie, dar totuși el încearcă să ne convingă că cele mai multe ierarhii sunt ierarhii de competență, prin urmare juste! Reducționismul naiv al acestui argument este ceea ce, de regulă, stârnește cel mai mare hohot de râs în rândul adepților oponenților săi ideologici. El consideră că ierarhiile reflectă legitatea fundamentală a manifestării și că, prin urmare, acest lucru este suficient pentru a demonstra că nu este prea bine să contești structurile ierarhice (decât dacă sunt în mod evident tiranice sau corupte). El recunoaște că ierarhiile tind să devină corupte și că cea mai mare parte a puterii și a bogăției se acumulează la vârful acesteia, dar, în afară de povețe de tip ‘Clean your own room first’ adresate indivizilor, nu are nici o soluție pentru a contracara faptul că în societățile capitaliste puterea și bogăția tind să se acumuleze în mâinile a foarte puțini indivizi. Ideea că factorul colectiv ar avea dreptul să reacționeze ‘la abaterile’ factorului individual i se pare lui Peterson un atac la libertatea fundamentală de autodeterminare a individului (poate și pentru că el consideră că tendința indivizilor de a se identifica cu colectivitatea din care face parte – adică ideologia sau identitatea de grup – nu ascunde altceva decât sămânța totalitarismului). 

Peterson argumentează pentru validitatea religiei creștine, ceea ce este în acord cu linia sa conservatoare, tradiționalistă la care se raliază (Axa Rac- Capricorn, guvernatorul Ascendentului din Taur este în Rac) și are seminarii și cursuri de interpretare a Bibliei din perspectiva psihologei evolutive. Argumentul său – așa cum îl înțeleg eu – este că, la fel cum o specie este selectată biologic prin procesul evoluției speciilor, ideile religioase în general (cele biblice, în special) nu ar fi rezistat procesului ‘selecției’ ideilor globale, dacă nu ar fi avut validitate d.p.d.v. evolutiv. În continuarea liniei de argumentație a filozofilor pragmatici (la care și el aderă), Peterson evaluează Adevărul în funcție de utilitatea sa. De exemplu, o credință de care cineva s-ar putea agăța pentru a rezista în fața nedreptăților sau pentru a depăși suferința din viața lor este – pentru Peterson – adevărată chiar dacă, din punct de vedere științific ea ar putea fi falsă sau este nevalidată. Acest lucru este tipic pentru o filozofie a utilitarismului de genul celei simbolizate de poziția Capricornului în a 9-a casă astrologică. Capricornul este semnul zodiacal cel mai pragmatic, care evaluează valoarea ideilor și resurselor pe care le are la dispoziție în raport cu rezulatele practice care s-au obținut (sau se pot atinge) cu ajutorul lor.

Așa că viziunea sa asupra religiei este și ea una pragmatică. El îl consideră pe Iisus un fel de ‘vârf’ sau ‘top’ ce apare la intersecția vârfurilor tuturor ierahiilor umane, totuși contradicțiile dintre principiile sale și cele care, așa cum rezultă din Biblie, ar fi aparținut lui Iisus nu-l deranjează, la fel cum elita conservatoare nu găsește nici o nepotrivire între ‘morala’ sa economică exploatatoare și morala ‘creștină’ pe care adesea o adoptă. Dacă ar trăi astăzi, Isus ar fi poate un socialist sau un comunist, sau poate mai degrabă un anarhist, dar, fiind un capitalist convins, Peterson nu găsește nici o contradicție între ideea lui Isus potrivit căreia ‘cel mai mic de pe Pământ va fi cel mai mare în Împărăție’ și viziunea sa despre meritele celor care s-au cățărat până în top.

Nici nu vrea să răspundă la întrebarea dacă crede, literalmente, că Isus a înviat sau că este Fiul lui Dumnezeu: el vrea să rămână cu ambele variante: cea ‘credincioasă’, a misticului (Jupiter în Pești) și cea sceptică, a savantului (Saturn în Vărsător). Așa că adesea se ‘fofilează’ strategic (în stilul combinației Pești-Gemeni) când e să răspundă ‘negru pe alb’ și / sau abstractizează conceptul de (Fiu al lui) Dumnezeu sau pe cel de înviere (în stilul lui Saturn – guvernatorul casei a 9-a – în Vărsător) ca și cum le-ar considera un fel de ‘idei evolutive’ de tip platonic (fără a le răpi însă potențialul miraculos) – substratul acestei atitudini este totuși ușor de înțeles dacă ne gândim și la tendința Lunii sale din Balanță de a armoniza contradicțiile și a media între contrarii.

În același timp el consideră că trebuie să reacționeze împotriva extremismului de stânga și a ‘ideologiei neo-marxiste’, în vreme ce opozanții săi îl consideră adeptul unui radicalism ideologic de dreapta și nu văd nici o urmă de marxism în ceea ce Jordan se străduiește să combată. Asistăm la o proiecție în afară a extremismului ce există implicit – deși nerecunoscut – în propriile sale principii (Jupiter în opoziție cu Pluto). El își configurează și își clarifică propria poziție ideologică odată cu succesul său în a combate câte ceva din extremismul de stânga, își consolidează această poziție ca reacție la opoziția puternică pe care o întâmpină din afară, dar toate acestea îl fac să fie considerat el însuși un pic prea radical.

Avem de-a face cu o filozofie de viață contruită în jurul opoziției dintre două tendințe contrare: diviziune, discriminare, delimitare (Fecioara) și incluziune, nediscriminare, nediferențiere (Peștii). Așa că Peterson, respinge ceea ce consideră a fi ‘haosul nediferențierii’ din el însuși, din propria ‘casă’ a credințelor și principiilor sale de viață (Jupiter în Pești) și vrea să delimiteze lucrurile (aspectele planetelor din Gemeni și Fecioară la Jupiter), să facă ‘ordine’ acolo și să elimine radical ceea ce nu este suficient de precis delimitat (Pluto în Fecioară – curățenie radicală). Evident Capricornul în casa a 9-a și Taurul pe Ascendent ajută enorm la asta! Peterson experimentează un conflict inconștient pe care îl proiectează în societate, unde exprimă și promovează o filozofie a diferențierii ierarhice prin opoziție cu ideologiile de stânga care încearcă să elimine diferențierile. Rezultatul poate părea surprinzător celui care nu înțelege dinamica unui astfel de conflict astral: tendința aproape mistică către nondiferențiere și identificare cu colectivul a lui Jupiter în Pești se transformă în opusul său la confruntarea cu tendința extremă de a eticheta, diferenția și categorisi a lui Pluto în Fecioară.

Dar Jordan este, de regulă, un tip amabil și cordial, caută echilibrul și complementaritatea cu interlocutorul (Luna în Balanță (în trigon cu Soarele) și Venus din Rac se recepționează una pe cealaltă). Totuși Scorpionul se află pe Descendent, cu guvernatorul acestuia și al celui de-al 12-lea locaș (Marte) debilitat în al 12-lea locaș, așa că Jordan se simte mereu (în pericol de a fi) persecutat de inamici ascunși și își simte filozofia atacată pe nedrept (Saturn guvernatorul casei a 9-a în cuadratură cu Marte-guvernatorul casei a 7-a) de dușmani răuvoitori. Propria sa agresivitate este ascunsă chiar și pentru el (și adesea poți vedea asta la el, dacă te uiți cu atenție la videoclipurile sale); există o bătălie permanentă care se dă în propriul său inconștient (dar este mai mult vorba de un teren pe care – în mod ciudat totuși – Peterson simte că trebuie să-l apere: Marte în Taur, Saturn peste Nodul Sud).

Saturn – ca yogakāraka și planetă dominantă prin numărul mare de aspecte pe care le face indică (puternice sunt și Jupiter din Pești, Mercur din Gemeni și Venus de pe IC), succesul extraordinar de care a ajuns să se bucure Jordan. Dar, prin cuadratura sa cu retrogradul Neptun din Scorpion, Saturn scoate în evidență o altă idee de-a lui Jordan: a face ordine (Saturn) în haos (Neptun). Evident, Scorpionul – cu Neptun în el – fiind al 7-lea semn, haosul este ‘proiectat’ în afară și devine ceva problematic și se ‘obiectivează’ – pentru Jordan în ‘haosul’ politicii actuale legate de identitatea sexuală și de gen în care vrea să facă ordine (Saturn-Neptun) și a ideologiei feminismului radical cu care simte că este de datoria sa să lupte (Marte în opoziție Neptun din Scorpion, Marte cuadrat de Saturn, Jupiter în opoziție cu Pluto). Dar, desigur, Jordan vorbește și de necesitatea de a pune ordine în propriul haos folosind adesea metafore din mitologia greacă sau din Taoism.

Cele 3 configurații majore – triunghiul (piramida), dreptunghiul și pătratul – sunt ușor identificabile în horoscopul său, indicând capacitatea sa de a îngloba, de a sintetiza și integra multiple contradicții și impulsuri ale psihismului său și motivația sa foarte mare de autodezvoltare, creștere și stabilitate.

Piramida de Aer, vizibilă în horoscopul său, subliniază latura intelectuală a lui Jordan- armonioasă, nuanțată și subtilă. Saturn este foarte puternic atât în raport cu Lagna (Ascendentul), cât și cu Sūryalagna (‘Ascendentul’ solar, cu Candralagna (‘Ascendentul lunar’) și cu Puṇyasaham (Fortuna). În pofida faptului că atât Jupiter, cât și Saturn sunt ‘în afara sectei’, ambele indică capacitatea sa de a fi un învățător, consilier și un ghid pentru alții și abilitatea sa de a se conecta la interlocutori și de a dezvolta vaste rețele de influență și colaborare. Semnele de apă sunt și ele ocupate de Jupiter, Neptun și Venus, adică de planete care se simt în mediul lor acolo și accentuează nevoia de profunzime și abilitatea sa de a lucra cu simbolul și imaginarul.

Dreptunghiul Pământ-Apă exprimă felul în care Peterson își asamblează viziunea sa despre lume, dar în același timp indică o latură ‘problematică’ pentru sănătatea sa psihologică (după cum vom vedea mai jos).

Antagonismul care apare între tendința către definire, diferențiere, separare, luptă (Marte din Taur al 12-lea locaș) și cea către nedefinire, nediferențiere, uniune, abandon (Neptun din Scorpion al 6-lea locaș) domină inconștientul său și influențează enorm atitudinea sa fundamentală față de lume, tematica abordată la nivel profesional și întreaga sa ‘linie de dezvoltare’ a vieții sale (Saturn și Axa Dragonului) prin Marele Careu al Semnelor Fixe.

Lui Peterson îi place să strălucească și să se pună în valoare – chiar dacă voalat (Venus – guv. Ascendentului aspectează MC prin opoziție, din Rac, iar Jupiter este cuadrat de Soarele din casa a 2-a). El este original și se afirmă printr-un limbaj autoritar pentru care are un talent deosebit (Mercur retrograd conjunct cu Soarele în casa a 2-a), argumentează prin multiple nuanțări, paralele, metafore și alegorii – tălmăcite sau netălmăcite – dar în multe situații se ‘strecoară’ pe lângă ideile care nu-i convin (Mercur din Gemeni cuadrat de Jupiter din Pești). De regulă, Peterson știe să iasă ‘neșifonat’ din situațiile în care este ‘împresurat’ de contra-argumentele adversarilor. Dacă totuși este pus într-o dilemă din care nu mai știe cum să iasă (iar cârcotașii din public încep să râdă), Jordan aduce argumentul clasic al acestei cuadraturi Gemeni-Pești:

De ce râdeți? Voi chiar credeți că toate ideile și convingerile voastre sunt ușor de explicat, sau că nu există paradoxuri în viață sau că puteți fi consistenți în tot ce faceți, spuneți sau gândiți?

Întradevăr!

După ce a vorbit atât de mult despre ierarhie și despre ideea că doar cei competenți ajung și rămân în vârful ierarhiilor, poate că nu e de mirare că mulți au început să-l perceapă chiar pe el ca un fel de ‘vârf’ intelectual și un model de competență… (Adică dacă vorbești mereu despre succes, lumea o să te creadă un om de succes, dacă vorbești mereu despre Dumnezeu, lumea care nu te știe o să te creadă un sfânt, dacă vorbești mereu despre iubire, lumea începe să creadă că ești o persoană foarte iubitoare, nu?) Peterson vorbește de multă vreme despre ce înseamnă să fii în topul ierarhiei… și iată-l acum plasat acolo de cei care-l ascultă! Și Jordan a început să câștige zeci și sute de mii de dolari pe lună din nenumăratele donații, vânzări de carte și conferințe la care este chemat să participe; el a învățat foarte repede să valorifice orice oportunitate de a câștiga foarte mulți bani de pe urma influenței și popularității sale (Mercur guvernatorul casei a 2-a cuadrat de Jupiter -guvernatorul casei a 11-a, ambele în domiciliu, guvernatorii caselor a 4-a și a 5-a în casa a 2-a)

Peterson este văzut de mulți ca un adevărat ‘tătic’, un fel de guru modern, un Tony Robbins mai onest, mai principial, mai filozofic și mai școlat. Dar el nu este – sau nu vrea să pară că este – doar un tată moralizator sau un profesor înțelept: el ne arată și că este capabil să se identifice atât de mult cu ceea ce spune (și cu suferința ‘victimelor’ pe care ideile sale le salvează ‘de pe marginea prăpastiei disperării’, cum îi place lui să spună – guvernatorul MC cuadrat de Saturn, Jupiter în Pești) încât, uneori, nu se poate abține să nu ne lase să-i vedem lacrimile… El trece adesea prin tot felul de schimbări de dispoziție, uneori chiar în direct la TV sau în timpul podcasturilor sale (de regulă în timpul monologurilor) (Luna cuadrează guvernatorul Ascendentului și este ‘trigonată’ de Mercur) și – după cum el însuși mărturisește – duce o bătălie de o viață cu depresia  (guvernatorul casei a 12-a este cuadrat de Saturn retrograd, guvernatorul Soarelui – dar și Soarele – sunt în cuadratură cu Pluto; vezi și dreptunghiul pământ-apă menționat mai sus care afectează al 6-lea și al 12-lea locaș), motiv pentru care alimentația sa constă numai și numai din carne (care – spune el – l-ar fi ajutat să reducă sau să elimine medicamentele). Afectarea Lunii în al 6-lea locaș terestru este problematică, mai ales pentru că este cuadrată de guvernatorul Ascendentului (care este și propriul ei dispozitor).

Jordan Peterson – horoscopul locașurilor mundane (Placidus)

De ce este Peterson îndrăgostit de Nietzsche, Dostoievski și Jung?

Indiferent de tipul de conversație sau dezbatere în care este implicat, Peterson îl citează pe Nietzsche ca și când acesta ar fi autoritatea supremă, infailibilă, iar oponenții săi – de regulă mai puțin versați în complicatele puncte delicate ale filozofiei germane – paralizează, deznădăjduiți neștiind ce arme să folosească împotriva Supraomului nietzschenian: e greu să te lupți cu ideile unui colos ca Nietzsche – chiar și cu cele foarte … discutabile – mai ales dacă nu prea ai habar care sunt acestea…

Și asta nu mă miră. Fiecare poate găsi la Nietzsche aproape tot ce vrea pentru a-și argumenta ideile politice și sociale… Fasciștii și-au găsit acolo ‘voința lor de putere’, post-moderniștii îl folosesc pe Nietzsche pentru a arăta că toate ierarhiile, esențele și semnificațiile trebuiesc ‘deconstruite’ și ‘demolate’, ateii își iau de la el argumentele împotriva ideii de Dumnezeu sau cele împotriva creștinismului, în vreme ce Peterson vede la Nietzsche tocmai afirmarea ierarhiei și a valorilor creștine fundamentale.

Și mai greu este să argumentezi împotriva lui Dostoievski atunci când Peterson extrage din nuvelele acestuia filozofia ultimă a vieții… succes cu asta! Cât despre Jung, nimeni nu a reușit încă să-l ‘demoleze’ – nici nu ar avea cum, pentru că nimeni nu știe de unde să-l ‘apuce’ – așa că Jordan poate patina în voie printre arhetipuri. Evident, într-o perioadă în care imaginarul colectiv este flămând după mitologii de tip Game of Thrones sau după eroii Universului Marvel, nu e deloc de mirare că o astfel de abordare are o priză atât de mare la cei care tânjesc după modele arhetipale. Nu de puține ori Peterson își argumentează ideile cu ajutorul unor secvențe din Pinocchio sau din Albă ca Zăpada și tocmai când ai zice că a luat-o rău pe arătură, el găsește câte o semnificație de-a dreptul ‘mind-blowing’ (asta până începi să te gândești că poate acolo nu e altceva decât propria sa proiecție de semnificație …). Abilitatea sa de a pendula între viziunea de detaliu (Gemenii) și cea holistică (Peștii) este una dintre marile calități ale lui Peterson, deși s-ar putea să nu existe întotdeauna suficientă ‘substanță’ în spatele ei.

Cred că succesul lui Peterson se datorează în primul rând faptului că explică realitatea – așa cum o înțelege el – într-o manieră metaforică (iar această abordare are cea mai mare priză la public!). Saturn se îmbină aici cu Jupiter din Pești și cu Neptun, MC din Capricorn primește reflectarea lui IC din Rac, realistul și ‘substanțialul’ Taur (de pe Ascendent) este ‘confirmat’ și explicat prin opoziție cu ceea ce îi apare ca ‘himericul’ Neptun din Scorpion. Aș eticheta mare parte din activitatea sa printr-o sintagmă de genul:

Let’s get real in a mythological fashion!   

Chemarea lui de trezire la realismul vieții și al suferinței umane se face prin apelul la mituri și legende.

Așadar, de ce este Peterson influențat de Nietzsche? Soarele lui Nietzsche se află peste Luna lui Peterson – e un fel de ‘amor peste secol’. Asistăm aici la o ‘transmisie’ a ideilor de-a lungul secolelor în funcție de afinitățile zodiacale. De exemplu, mergând mai departe pe firul influențelor, Nietzsche a fost influențat de filozofia lui Schopenhauer tocmai pentru că Jupiter (‘filozofia’) din astrograma lui Nietzsche este conjunct cu Saturn din Pești casa a 9-a din horoscopul lui Schopenhauer (semnificator al ‘pesimismului’, dar și al temelor majore ale filozofiei promovate de acesta). Poți merge tot așa, de-a lungul secolelor și mileniilor realizând sinastrii ale diferitelor personalități și poți vedea astfel cine poate fi influențat de cine și cine ar putea să critice vehement pe cine și cine va putea influența pe cine și în ce fel!

Dar nu e doar această conjuncție de tip ‘receptacul’ (Luna lui Peterson) – furnizor de ‘semințe’ intelectuale (Soarele lui Nietzsche): la fel ca Nietzsche, Peterson are Saturn în Vărsător, Jupiter în Pești și cuadratură între Lună și Venus (printre altele). Ca o glumă, nu m-ar mira deloc ca Peterson să fie chiar Nietzsche reîncarnat: cred că nici măcar Nietzsche nu și-a folosit atât de des propria filozofie pentru a-și argumenta ideile, așa cum o face Peterson…

Pe de altă parte, Soarele lui Peterson se află peste Luna lui Dostoievski – ăsta e un alt fel de amor între secole în care Jordan se simte atins de sensibilitatea și subtilitatea literară a rusului.

Dar Jung și Peterson? Jupiter (ghidul) din horoscopul lui Jung vine peste Luna lui Peterson, Soarele lui Jung peste Nodul Lunar Nord al lui Peterson, Venus și Mercur peste Venus-ul lui Peterson din Rac/IC, Luna peste Ascendentul acestuia, Saturn este în același semn zodiacal (Vărsătorul) și amândoi au cuadratura Jupiter-Soare (esențială pentru o filozofie / psihologie axată pe individualizare).

Peterson a fost influențat și de George Orwell care, la fel ca Jordan, avea Saturn retrograd în Vărsător, Jupiter în Pești, Soarele și Mercur în Gemeni în cuadratură cu Jupiter și Jupiter în aspect cu Pluto.

Peterson versus Marx

Substratul convingerilor lui Peterson este unul individualizant: el vorbește mult despre condiția umană și filozofează pe marginea capacității individului de a face față suferinței vieții (Jupiter în Pești). Ideea de ierarhie este fundamentală pentru el și el și-a luat misiunea declarată de a lupta împotriva a ceea ce el consideră a fi ‘neo-marxism instituționalizat’ (sau pe cale de a fi instituționalizat). (Totuși, probabil că Peterson nu credea că va fi obligat să se amestece atât de mult în ceea ce nu înțelege chiar atât de bine: economia politică).

Peterson afirmă că, potrivit naturii și psihologiei umane, e natural să ne organizăm viața ierarhic (și acest lucru este, desigur, în mare măsură, valid); dar problema (așa cum văd eu lucrurile) apare însă când Peterson neglijează sau contestă legitimitatea factorului colectiv capabil să corecteze să ‘niveleze’, sau chiar să dărâme ierarhiile (Neptun din casa a 7-a celestă în cuadratură cu Saturn din Vărsător, Pluton în opoziție cu guvernatorul casei a 11-a). În ochii săi, Marx devine astfel sursa tuturor relelor și demonul totalitarismului, fără să se gândească că poate idealul revoluționar al lui Marx continuă să fie o Fantomă (sau poate ‘Umbra’) ce bântuie recurent societățile capitaliste tocmai pentru că ‘intenția sa pozitivă’ nu a fost încă integrată acolo (aici uită cu totul de învățăturile marelui său maestru, Jung…).

Mă voi ocupa pe îndelete de astrologia lui Marx într-un alt articol, totuși – privind lucrurile dintr-o perspectivă astrologică – oare care dintre ei a văzut / vede cu adevărat ‘realitatea’ vieții? Din păcate horoscopul nu ne poate oferi astfel de răspunsuri! Dar totuși prin analiza astrologică putem înțelege ceva esențial. Pentru că ceea ce numim ‘social’ este reprezentat în principal de tetrada semnelor de la Săgetător la Pești, Jupiter și Saturn sunt cele care definesc – în mare parte – structura ‘convențională’ a oricărei societăți (cu întregul său sistem de relații, legi, norme și instituții, dar și trendurile sale mai spirituale). Marx observa suferință, cruzime și exploatare acolo unde ar fi trebuit să existe compasiune și bunătate față de semeni (Saturn în Pești) și îmbogățire, prosperitate a celor care nu-și merită locul în ierarhia socială (Jupiter debilitat în Capricorn); el observa deci nedreapta diferențiere de clasă și încerca să o corecteze. Altfel spus, în percepția sa asupra societății și economiei, Marx îl ‘vedea’ pe Saturn în ‘casa’ lui Jupiter și pe Jupiter în ‘casa’ lui Saturn, adică oarecum ‘pe dos’ față de poziția lor naturală și afirma că lucrurile nu erau așa cum ar trebui să fie.

Pe de altă parte Peterson îi ‘vede’ pe Jupiter în propria sa casă, în Pești, și pe Saturn tot în propria casă, în Vărsător, și consideră că – structura societății (capitaliste) în care el trăiește este – în linii mari – așa cum trebuie să fie și că individul este, de regulă, ‘plasat’ în ierarhia socială în poziția în care merită.

Jupiter și Saturn la Marx

Jupiter și Saturn la Peterson

Așadar, într-o interpretare astrologică: 

-Marx experimenta un disconfort social pentru că el se lovea de o realitate neplăcută, nefirească, tradusă prin faptul că – alături de alte indicii despre care voi pomeni cu altă ocazie – Jupiter și Saturn (planetele cele mai ‘sociale’) sunt în semne în care nu ar ‘trebui’ să fie, deci acolo unde întâmpină un anumit grad de debilitare (da, este valabil și pentru Saturn în Pești!). Marx observa astfel că fundamentele pentru o viață socială echilibrată nu erau instaurate, iar ierarhiile erau corupte și nejustificate. El afirma că lucrurile nu sunt ‘așa cum ar trebui să fie’ în lume și dorea o reformă prin care diferențele ierarhice nejustificate să fie anulate. Cele două planetele sunt în ‘recepție’ zodiacală, ceea ce, pentru Marx, înseamnă o ‘egalizare’ (și necesitatea ‘nivelării’) semnicațiilor lor: burghezia (Jupiter) și proletariatul (Saturn) erau (în viziunea sa!) interschimbabile (Saturn în Pești aduce multe rezultate ‘jupiteriene’, iar Jupiter în Capricorn indică multe rezultate ‘saturniene’ și deci ‘substanța’ sau ‘esența’ lor este similară; așadar – din perspectiva lui Marx și în pofida aparențelor – diferențele dintre ele sunt în mare măsură anulabile. Pentru a înțelege mai bine efectele sociale ale recepției mutuale – și pentru a pricepe și de ce Peterson consideră că politica actuală a identității de gen nu este altceva decât neo-marxism deghizat – citește și articolul Recepția Soare-Lună și dilema identității de gen).

-Peterson experimentează deja o situație ‘confortabilă’ în plan social (oglindită horoscopic) și simte că tot ce are de făcut este să folosească cât mai bine ceea ce are la dispoziție! Cele două planete responsabile de structurarea convențiilor și relațiilor sociale – Jupiter și Saturn – sunt ‘la ele acasă’, în situația lor cea mai naturală (deci, analogic, reflectă roluri bine delimitate, ‘ierarhic’ și funcțional – fiecare e cu ‘parcela’ sa). Peterson nu are motive pentru a îmbrățișa o utopie, ci încearcă să cosmetizeze realitatea și să o mitologizeze, să o justifice, să o facă fascinantă și suportabilă pentru cei care nu o percep ‘ideală’; el consideră că fundamentele sociale, ierarhice, sunt deja (în mare măsură) corect instaurate și tot ce individul are de făcut este să le folosească cât mai bine! El pare a se ghida (și ai ghida și pe alții) după principiul că individul deja trăiește în cea mai bună dintre lumi și că tot ce acesta are de făcut este să folosească ceea ce are la dispoziție pentru a duce o viață cât mai bună, participând la ‘datul din coate etic’ pentru a ascensiona în ierarhiile naturale ale vieții. Peterson este un pragmatic.

Aceasta este, desigur, o simplificare: diferența astrologică subliniată mai sus este oarecum ‘arhetipală’, în sensul că oamenii care, prin viața și activitatea lor, ‘întrupează’ din plin, la cel mai înalt nivel, o anumită ideologie sunt ‘marcați’ cu amprenta astrologică cea mai a ‘emblematică’ pentru respectiva ideologie. Dar, chiar și simplificate cum sunt, aceste observații surprind ceva esențial din perspectivă astrologică.

Nu pot să nu mă gândesc la un lucru: probabil că dacă Saturn nu ar fi fost retrograd (sau dacă Saturn și Jupiter ar fi făcut schimb de poziții) în horoscopul său, Jordan Peterson ar fi fost un socialist, un adept al ideologiei de stânga! Am fi avut de-a face cu un contestatar al capitalismului și nu cu un adept al acestuia, așa cum este acum. În loc să fie psiholog, ar fi fost poate politician sau activist de genul Zeitgeist. Doar o mică schimbare de acest gen ar fi avut efecte radicale asupra întregii sale vieți. Reciproca ar fi fost și ea probabilă: cu doar o simplă inversiune a lui Jupiter și Saturn în horoscopul său (sau cu Jupiter reversat în direcția sa aparentă de mișcare sau poate fără eclipsa de Soare), paradoxalul ‘idealist -materialist’ Karl Marx (Soarele, Luna și Venus în Taur, dar Neptun și semnele jupiteriene foarte puternice în temă) ar fi devenit un mare adept al capitalismului. Este chiar atât de simplu!! Toate convingerile pe care le avem despre lume și societate, întreaga noastră viață este supusă ‘influențelor’ energiilor și ritmurilor simbolizate de planetele din horoscopul nostru, iar dacă acesta nu ar fi exact așa cum a fost la nașterea noastră, am fi cu totul și cu totul altfel de oameni, am avea cu totul și cu totul altfel de idei despre lume…

Credit imagine: Adam Jacobs [CC BY 2.0 (https://creativecommons.org/licenses/by/2.0)]